Velkommen til CoronaDagbog

Klik på “Læs Coronadagbøger” for at læse de indsendte dagbøger. 

Hvordan oplever unge den periode, der af medierne kaldes for den største verdenskrise siden 2. verdenskrig? Hvordan former det de unges tanker, drømme, frygt og glæde, bekymringer og håb? Hvordan sætter Coronakrisen spor i vores ungdomsgeneration?

De spørgsmål er vi nysgerrige på, og gennem projektet ”CoronaDagbog” inviterer vi de unge til at skrive dagbog og fortælle os om deres oplevelser og hverdag under og efter Coronakrisen. 

Dagbogskrivningen udgør første fase i et teaterprojekt, der ender ud med en teaterforestilling for unge.

Bag projektet står Teater Apropos projektet gennemføres i Teaterhuset Filuren i Aarhus, Aarhus Kommune, Syddjurs Kommune, Syddjurs Bibliotek, Syddjurs Egnsteater og Kulturskole.

Hvordan deltager man?

I foråret 2020 og igen i løbet af vinteren 2020/21 bliver unge inviteret til at skrive dagbog én dag under Coronakrisen.

Er du lærer for udskolingselever eller ung i Syddjurs eller Aarhus Kommune, og ønsker du at deltage i projektet, send os en mail på kontakt@teaterapropos.dk

Du kan også læse mere om projektet i projektbeskrivelsen nedenfor og om Teater Apropos her.

Har du spørgsmål, kan vi altid kontaktes på mail@teaterapropos.dk

Projektet skabes i samarbejde med

Projektet er støttet af

Information

Hvem kan deltage?
Unge mellem 12 og 25 år
Man kan deltage som klasse eller som enkeltperson.

Hvordan deltager man?
Klik på knappen “REFLEKSIONSARK” nederst i denne faktaboks.

Må man kun skrive?
Du må gerne supplere med tegninger, men af hensyn til anonymisering, så frabeder vi os video og billeder.

Partnere
Teater Apropos, Teaterhuset Filuren, Syddjurs Bibliotek, Kulturskolen Syddjurs, Syddjurs Egnsteater.

Kontakt

Marion Vick

Teaterleder
51 20 16 02
marion@teaterapropos.dk

Iben Christensen, teaterlærer

”Jeg så ’Min bror er min blåhval’ på Teaterhuset Filuren med mine elever og flere af dem var vilde med både musikken og den enkle scenografi, som havde mange funktioner.

Én beskrev, hvordan man i “aktivistscenen” så det hele for sig, selvom der ingenting var.

De snakkede om, at det først var lidt irriterende, at man ikke så blåhvalen. Men efterhånden gjorde det ikke noget. tværtimod var det en fordel, at man selv skulle tænke den, med udgangspunkt i historien, scenografien og musikken.

Èn nævnte, at det var ærgerligt, at optagelsen med moren var så dårlig. Men en anden mente, at hun netop syntes, at det understregede morens mekaniske tilstedeværelse i pigens verden.”

Kirsten Dahl, Teateravisen.dk

‘Min bror er en blåhval’ åbner mange døre. Forestillingen bringer sit ungdomspublikum i kontakt med et ungdomsliv, de med sikkerhed kender mange facetter af – både med hensyn til klima, kønsroller, seksualitet og samlivsformer. 

   

Ditte Amalie Greve Bichel, Scenekanten.com

Scenografien er veludtænkt, da den lægger op til leg og bevægelse, hvilket Clara Ellegaard, i rollen som Olivia, får udnyttet til fulde. Det scenografiske rum skaber, i samarbejde med Jesper Jepssons lysdesign og Johannes Smeds lyddesign, nogle virkelig fine visuelle og lydlige momenter. Især ved scenen, hvor rummet omdannes til et undervandsunivers, bliver jeg opslugt…