Velkommen til CoronaDagbog

Klik på knappen “Coronadagbøger fra Syddjurs” for at læse de indsendte dagbøger.

Hvordan oplever unge den periode, der af medierne kaldes for den største verdenskrise siden 2. verdenskrig? Hvordan former det de unges tanker, drømme, frygt og glæde, bekymringer og håb? Og hvad tænker de, når der er gået et halvt år. Når vi er kommet tilbage på arbejde og i skole igen, hvordan sætter denne periode spor i vores ungdomsgeneration?

De spørgsmål er vi nysgerrige på, og gennem projektet ”CoronaDagbog – Ung i 2020” inviterer vi nu de unge til at fortælle os om deres oplevelser og hverdag under og efter Coronakrisen. Sammen vil vi dokumentere perioden, imens den sker – ikke bare for at huske – men for at skabe sammenhold blandt de unge og grobund for forståelse for de forskelle og ligheder, der er mellem de unges oplevelser.

Bag projektet står Teater Apropos i samarbejde med Syddjurs Kommune, Syddjurs Bibliotek, Syddjurs Egnsteater og Kulturskolen i Syddjurs.

Hvordan deltager man?

I foråret 2020 er unge blevet inviteret til at skrive dagbog én dag under den nuværende nedlukningsperiode.

Alt efter situationens udvikling er forventningen, at klasserne efterfølgende vil modtage en invitation til at gentage dagbogsskrivningen ca. to uger efter nedlukningens ophør og igen efter sommerferien.

Målet med de tre dagbogsskrivninger er at følge de unges refleksioner i takt med samfundets udvikling.

Er du ung i Syddjurs Kommune og ønsker du også at deltage i projektet, så send os en mail på kontakt@teaterapropos.dk

Vi bygger vejen imens vi går på den…

Projektet er selv sagt opstået pludseligt, og vi har mange ambitioner for, hvordan dette projekt skal blive et afsæt for et tværfaglig kunstnerisk sparring og ikke mindst skabe en levende og nærværende dialog imellem de deltagende unge. Vi glæder os til at fortælle jer mere. Følg med her på siden og på vores facebookside “Teater Apropos

Du kan også læse mere om Teater Apropos her.

Har du spørgsmål, kan vi kontaktes på mail@teaterapropos.dk

Projektet er støttet af

Information

Hvem
Unge mellem 12 og 25 år
Man kan deltage som klasse eller som enkeltperson.

Hvordan
Klik på knappen “REFLEKSIONSARK” nederst i denne faktaboks.

Må man kun skrive?
Du må gerne supplere med tegninger, men af hensyn til anonymisering, så frabeder vi os video og billeder.

Partnere
Teater Apropos, Syddjurs Bibliotek, Kulturskolen Syddjurs, Syddjurs Egnsteater

Kontakt

Marion Vick

Teaterleder
51 20 16 02
marion@teaterapropos.dk

Iben Christensen, teaterlærer

”Jeg så ’Min bror er min blåhval’ på Teaterhuset Filuren med mine elever og flere af dem var vilde med både musikken og den enkle scenografi, som havde mange funktioner.

Én beskrev, hvordan man i “aktivistscenen” så det hele for sig, selvom der ingenting var.

De snakkede om, at det først var lidt irriterende, at man ikke så blåhvalen. Men efterhånden gjorde det ikke noget. tværtimod var det en fordel, at man selv skulle tænke den, med udgangspunkt i historien, scenografien og musikken.

Èn nævnte, at det var ærgerligt, at optagelsen med moren var så dårlig. Men en anden mente, at hun netop syntes, at det understregede morens mekaniske tilstedeværelse i pigens verden.”

Kirsten Dahl, Teateravisen.dk

‘Min bror er en blåhval’ åbner mange døre. Forestillingen bringer sit ungdomspublikum i kontakt med et ungdomsliv, de med sikkerhed kender mange facetter af – både med hensyn til klima, kønsroller, seksualitet og samlivsformer. 

   

Ditte Amalie Greve Bichel, Scenekanten.com

Scenografien er veludtænkt, da den lægger op til leg og bevægelse, hvilket Clara Ellegaard, i rollen som Olivia, får udnyttet til fulde. Det scenografiske rum skaber, i samarbejde med Jesper Jepssons lysdesign og Johannes Smeds lyddesign, nogle virkelig fine visuelle og lydlige momenter. Især ved scenen, hvor rummet omdannes til et undervandsunivers, bliver jeg opslugt…