150 unge stemmer inspirerede til tre kunstprojekter

Klik på knappen “Læs Coronadagbøger” for at læse de indsendte dagbøger. 

Fra marts 2020 til marts 2021 har Teater Apropos indsamlet unges dagbøger, for at blive klogere på, hvordan de oplevede den periode, der af medierne blev kaldt for den største verdenskrise siden 2. verdenskrig. Vi var nysgerrige på, hvordan pandemien formede de unges tanker, drømme, frygt og glæder, bekymringer og håb – med andre ord; hvordan sætter coronapandemien spor i en hel ungdomsgeneration?

 

I dagbøgerne har vi fundet hverdagsdetaljer og de unges modige sprog. Dagligdagsrefleksioner bliver pludselig poesi med ærlighed om voldsomme følelser. Følelser som vi alle har oplevet under karantænen, og som de unge kan blive talerør og ventil for i en tid, hvor vores følelsesliv er et kaos, hverdagen bliver vendt på hovedet igen og igen og relationer bliver brudt op. 


Fra juni 2021 til marts 2022 blev dagbøgerne forvandlet til tre kunstneriske projekter:

Workshops: Musik, rum og krop

I tre workshops i juni og august undersøgte Teater Apropos dagbøgerne sammen med Syddjurs Egnsteater, Teaterhuset Filuren, Aarhus Jazz Orchestra og Syddjurs Bibliotek.


Hver workshop fokuserede på teksterne og en del af det de elementer der skaber en teaterforestilling: Lyden, rummet og kroppen.


I hver workshop havde holdet 14 dage til en faglig undersøgelse for til sidst at vise ugens arbejde i en arbejdsvisning.


Workshopsne blev støttet af Region Midtjylland, Aarhus Kommune og Syddjurs Kommune.


Audiowalks i Syddjurs Kommune

Med hjælp fra unge i Syddjurs og Aarhus skabte Teater Apropos i oktober 2021, tre lydvandringer i Nimtofte, Skørring og Rosmus i Syddjurs Kommune. På vandringerne kunne man høre om hverdagsdetaljer, tilbageblik på nedlukningerne og drømme om fremtiden. Dagligdagsrefleksioner blev sat sammen til et poetisk korværk, hvor ærlighed om voldsomme følelser og hverdagslige betragtninger, gik hånd i hånd.


Audiowalksne blev støttet af Syddjurs Kommune, Aarhus Kommune og Slots- og Kulturstyrelsens genstartspuljer

Tyvetyve – ny turnéforestilling for unge

I dagbogsprojektets sidste fase laver vi en turnéforestilling, der skal turnére i hele landet i sæson 2021-22 og 2022-23.
 

I forestillingen tyvetyve er verden forandret. En mystisk ulykke får tre unge mennesker – Evy, Tym og Nor – til at søge væk fra det kuppelrige de er vokset op i. De søger ned i en ukendt kalkgrube. Bevaret i kridt og salt finder de en bunke dagbøger skrevet af unge mennesker under corona-pandemien i 2020 – en begivenhed, der ændrede verden for altid. 

Med fantasi, humor og en overraskende lethed fører dramatiker Amalie Olesen os ind i en fortælling, der leger med de store spørgsmål mange af os tumler med i disse år.

Forestillingen co-produceres med Syddjurs Egnsteater, Teaterhuset Filuren og Teater Apropos.

Projekterne skabes i samarbejde med

Projektet er støttet af

TEKST OG MUSIK

Dramatiker // Amalie Olesen

Komponist // Marcus Aurelius Hjelmborg

Musikere // Frederik Sakham, Johan Toftegaard Knudsen, Lars Vissing og Tobias Stavngaard fra Aarhus Jazz Orchestra.

Sanger // Nadja Marie Schmedes Enevoldsen

Skuespiller // Daniel Bevensee

Dramaturg // Marion Vick

 

TEKST OG RUM

Dramatiker // Amalie Olesen

Scenograf // Amanda Baum Olesen

Instruktør // Marc van der Velden

Skuespillere // Daniel Bevensee og Clara Josephine Manley

Dramaturg // Marion Vick

Scenografi- og kostumeassistenter // Caroline Bang Hedegaard og Katrine Fie Jensen

TEKST OG KROP

Dramatiker // Amalie Olesen

Instruktør // Marc van der Velden

Skuespillere // Sanne Sol Kristensen, Nanna Eide og Joachim Rosendal

Dramaturg // Marion Vick

 

Dramatiker // Amalie Olesen

Komponist og lyddesign // Marcus Hjelmborg

Komponist og programmør // Hans Sydow

Instruktør // Petra Adlerberth-Wik

Scenograf // Caroline Bang Hedegaard

Dramaturg // Marion Vick

Audiowalkens stemmer // David Skytt, Marie Hee, Mathilde Augusta Buur, Sebastian Eiming, Amalie Nedergaard Grønning

Musikere // Frederik Sakham, Johan Toftegaard Knudsen, Lars Vissing, Tobias Stavnsgaard fra Aarhus Jazz Orchestra

Grafik // Caroline Bang Hedegaard – baseret på Baum og Leahys scenografi til forestillingen tyvetyve

Skuespillere
Ludmilla Faber Striim, Jens Kepny Kristensen, Nanna Eide

Instruktør
Marc van der Velden

Dramatiker
Amalie Olesen

Scenograf
Baum & Leahy

Lysdesign
Jesper Jepsson

Komponist
Marcus Aurelius Hjelmborg

Dramaturg
Marion Vick

Scenografiske assistenter
Caroline Bang Hedegaard
Fie Von Veer

Instruktørassistent
Julie Jensen

Kontakt

Marion Vick

Teaterleder
51 20 16 02
marion@teaterapropos.dk

Iben Christensen, teaterlærer

”Jeg så ’Min bror er min blåhval’ på Teaterhuset Filuren med mine elever og flere af dem var vilde med både musikken og den enkle scenografi, som havde mange funktioner.

Én beskrev, hvordan man i “aktivistscenen” så det hele for sig, selvom der ingenting var.

De snakkede om, at det først var lidt irriterende, at man ikke så blåhvalen. Men efterhånden gjorde det ikke noget. tværtimod var det en fordel, at man selv skulle tænke den, med udgangspunkt i historien, scenografien og musikken.

Èn nævnte, at det var ærgerligt, at optagelsen med moren var så dårlig. Men en anden mente, at hun netop syntes, at det understregede morens mekaniske tilstedeværelse i pigens verden.”

Kirsten Dahl, Teateravisen.dk

‘Min bror er en blåhval’ åbner mange døre. Forestillingen bringer sit ungdomspublikum i kontakt med et ungdomsliv, de med sikkerhed kender mange facetter af – både med hensyn til klima, kønsroller, seksualitet og samlivsformer. 

   

Ditte Amalie Greve Bichel, Scenekanten.com

Scenografien er veludtænkt, da den lægger op til leg og bevægelse, hvilket Clara Ellegaard, i rollen som Olivia, får udnyttet til fulde. Det scenografiske rum skaber, i samarbejde med Jesper Jepssons lysdesign og Johannes Smeds lyddesign, nogle virkelig fine visuelle og lydlige momenter. Især ved scenen, hvor rummet omdannes til et undervandsunivers, bliver jeg opslugt…