150 unge stemmer inspirerede til tre kunstprojekter
Klik på knappen “Læs Coronadagbøger” for at læse de indsendte dagbøger.
Fra marts 2020 til marts 2021 har Teater Apropos indsamlet unges dagbøger, for at blive klogere på, hvordan de oplevede den periode, der af medierne blev kaldt for den største verdenskrise siden 2. verdenskrig. Vi var nysgerrige på, hvordan pandemien formede de unges tanker, drømme, frygt og glæder, bekymringer og håb – med andre ord; hvordan sætter coronapandemien spor i en hel ungdomsgeneration?
I dagbøgerne har vi fundet hverdagsdetaljer og de unges modige sprog. Dagligdagsrefleksioner bliver pludselig poesi med ærlighed om voldsomme følelser. Følelser som vi alle har oplevet under karantænen, og som de unge kan blive talerør og ventil for i en tid, hvor vores følelsesliv er et kaos, hverdagen bliver vendt på hovedet igen og igen og relationer bliver brudt op.
Fra juni 2021 til marts 2022 blev dagbøgerne forvandlet til tre kunstneriske projekter:
Workshops: Musik, rum og krop
I tre workshops i juni og august undersøgte Teater Apropos dagbøgerne sammen med Syddjurs Egnsteater, Teaterhuset Filuren, Aarhus Jazz Orchestra og Syddjurs Bibliotek.
Hver workshop fokuserede på teksterne og en del af det de elementer der skaber en teaterforestilling: Lyden, rummet og kroppen.
I hver workshop havde holdet 14 dage til en faglig undersøgelse for til sidst at vise ugens arbejde i en arbejdsvisning.
Workshopsne blev støttet af Region Midtjylland, Aarhus Kommune og Syddjurs Kommune.
Audiowalks i Syddjurs Kommune
Med hjælp fra unge i Syddjurs og Aarhus skabte Teater Apropos i oktober 2021, tre lydvandringer i Nimtofte, Skørring og Rosmus i Syddjurs Kommune. På vandringerne kunne man høre om hverdagsdetaljer, tilbageblik på nedlukningerne og drømme om fremtiden. Dagligdagsrefleksioner blev sat sammen til et poetisk korværk, hvor ærlighed om voldsomme følelser og hverdagslige betragtninger, gik hånd i hånd.
Audiowalksne blev støttet af Syddjurs Kommune, Aarhus Kommune og Slots- og Kulturstyrelsens genstartspuljer
Tyvetyve – ny turnéforestilling for unge
I forestillingen tyvetyve er verden forandret. En mystisk ulykke får tre unge mennesker – Evy, Tym og Nor – til at søge væk fra det kuppelrige de er vokset op i. De søger ned i en ukendt kalkgrube. Bevaret i kridt og salt finder de en bunke dagbøger skrevet af unge mennesker under corona-pandemien i 2020 – en begivenhed, der ændrede verden for altid.
Med fantasi, humor og en overraskende lethed fører dramatiker Amalie Olesen os ind i en fortælling, der leger med de store spørgsmål mange af os tumler med i disse år.
Forestillingen co-produceres med Syddjurs Egnsteater, Teaterhuset Filuren og Teater Apropos.
Projekterne skabes i samarbejde med
Projektet er støttet af
TEKST OG MUSIK
Dramatiker // Amalie Olesen
Komponist // Marcus Aurelius Hjelmborg
Musikere // Frederik Sakham, Johan Toftegaard Knudsen, Lars Vissing og Tobias Stavngaard fra Aarhus Jazz Orchestra.
Sanger // Nadja Marie Schmedes Enevoldsen
Skuespiller // Daniel Bevensee
Dramaturg // Marion Vick
TEKST OG RUM
Dramatiker // Amalie Olesen
Scenograf // Amanda Baum Olesen
Instruktør // Marc van der Velden
Skuespillere // Daniel Bevensee og Clara Josephine Manley
Dramaturg // Marion Vick
Scenografi- og kostumeassistenter // Caroline Bang Hedegaard og Katrine Fie Jensen
TEKST OG KROP
Dramatiker // Amalie Olesen
Instruktør // Marc van der Velden
Skuespillere // Sanne Sol Kristensen, Nanna Eide og Joachim Rosendal
Dramaturg // Marion Vick
Dramatiker // Amalie Olesen
Komponist og lyddesign // Marcus Hjelmborg
Komponist og programmør // Hans Sydow
Instruktør // Petra Adlerberth-Wik
Scenograf // Caroline Bang Hedegaard
Dramaturg // Marion Vick
Audiowalkens stemmer // David Skytt, Marie Hee, Mathilde Augusta Buur, Sebastian Eiming, Amalie Nedergaard Grønning
Musikere // Frederik Sakham, Johan Toftegaard Knudsen, Lars Vissing, Tobias Stavnsgaard fra Aarhus Jazz Orchestra
Grafik // Caroline Bang Hedegaard – baseret på Baum og Leahys scenografi til forestillingen tyvetyve
Skuespillere
Ludmilla Faber Striim, Jens Kepny Kristensen, Nanna Eide
Instruktør
Marc van der Velden
Dramatiker
Amalie Olesen
Scenograf
Baum & Leahy
Lysdesign
Jesper Jepsson
Komponist
Marcus Aurelius Hjelmborg
Dramaturg
Marion Vick
Scenografiske assistenter
Caroline Bang Hedegaard
Fie Von Veer
Instruktørassistent
Julie Jensen
Kontakt
Marion Vick
Teaterleder
51 20 16 02
marion@teaterapropos.dk
Anmeldelser
Iben Christensen, teaterlærer
”Jeg så ’Min bror er min blåhval’ på Teaterhuset Filuren med mine elever og flere af dem var vilde med både musikken og den enkle scenografi, som havde mange funktioner.
Én beskrev, hvordan man i “aktivistscenen” så det hele for sig, selvom der ingenting var.
De snakkede om, at det først var lidt irriterende, at man ikke så blåhvalen. Men efterhånden gjorde det ikke noget. tværtimod var det en fordel, at man selv skulle tænke den, med udgangspunkt i historien, scenografien og musikken.
Èn nævnte, at det var ærgerligt, at optagelsen med moren var så dårlig. Men en anden mente, at hun netop syntes, at det understregede morens mekaniske tilstedeværelse i pigens verden.”
Kirsten Dahl, Teateravisen.dk
‘Min bror er en blåhval’ åbner mange døre. Forestillingen bringer sit ungdomspublikum i kontakt med et ungdomsliv, de med sikkerhed kender mange facetter af – både med hensyn til klima, kønsroller, seksualitet og samlivsformer.
Ditte Amalie Greve Bichel, Scenekanten.com
Scenografien er veludtænkt, da den lægger op til leg og bevægelse, hvilket Clara Ellegaard, i rollen som Olivia, får udnyttet til fulde. Det scenografiske rum skaber, i samarbejde med Jesper Jepssons lysdesign og Johannes Smeds lyddesign, nogle virkelig fine visuelle og lydlige momenter. Især ved scenen, hvor rummet omdannes til et undervandsunivers, bliver jeg opslugt…