Min bror er en blåhval
Klimaangst, generationskløfter og tabte sko
”I påstår, I er så bekymrede og gør hvad I kan, mens I går ud og køber akrylmaling med den en hånd og sætter børn i verden med den anden. Hvordan kan I gøre det?”
Olivia er teenager og skilsmissebarn i en moderne familie med bonusforældre, regnbuebørn og nye søskende. Midt i det hele står Olivia – alene og bange for om klimaproblematikken er ensbetydende med at jorden er ved at gå under.
”- Alting ændrer sig hele tiden. Det er en del af livet. Men selvom man ikke kan se hvordan, så falder det altid på plads.
– Det er kun din generation, der kan sige sådan noget lort.”
Olivia er kompromisløs nå hun udfordrer forældrenes livsvalg. Hun presser både forældre og sig selv til et niveau, hvor relationerne smuldrer og alle i sidste ende står alene.
Kan man være dedikeret idealist og samtidig være der for sine nærmeste?
Min bror er en blåhval handler om at være rodløs i en verden hvor familiebegrebet er i bevægelse. Olivia søger forældrenes accept og forståelse og klimakampen bliver genstand for hendes frustration. Hun kalder til handling og hendes angst påvirker hele familien og afslører også relationernes skrøbelighed. For hvis familie ikke defineres gennem blodsbånd, men består af de personer vi har valgt til, kan vi så bare slå op med dem, når vi ikke længere magter relationen? Hvem står med ansvaret? og hvordan finder man sit eget ståsted som teenager i en familie hvor alting ændre sig.
Med denne fortælling tager vi pulsen på ungdommen i en tid med klimaangst, generationskløfter, skilsmissefamilier, regnbuefamilier, sammenbragte familier, FNs Verdensmål, klimaprotester og meget mere.
SPILLEPERIODE
14.-18. april på Teater ZeBu, København
19.-26. april på Aprilfestival i Holbæk.
WORKSHOPS
Formål:
– Fokus på elevens møde med den professionelle forestilling og kvalificeringen af dette møde.
– Skabelsen af en dialog, hvor rigtigt og forkert ikke længere gælder, men hvor den individuelle oplevelse/mening træder frem som det interessante.
– At stimulere eleverne til at reflektere og udtrykke sig i forlængelse af teateroplevelsen.
Workshoppen varetages af en erfaren teaterpædagog.
Varighed: 1 time
Max antal: 28 (én klasse)
Afvikles i Stub1 på Brobjergskolen og starter 15 min efter forestillingen slutter.
Pris: 600 kr. pr. klasse (fuld refusion kan søges via ULF i Aarhus).
Kontakt Ida Mathilde Szatkowski på ims@filuren.dk / tlf. 22848185 for mere information
Forestillingen er støttet af
Information
Turné
Som følge af coronakrisen turnérer forestillingen ikke i sæson 2020/21
Vi håber at vende tilbage i sæson 21/22
Medvirkende
Daniel Bevensee, Ole Jakobsen og Clara Ellegaard
Instruktør
Anna Schulin-Zeuthen
Dramatiker
Julie Maj Jakobsen
Scenograf
Gitte Baastrup
Lysdesign
Jesper Jepsson
Lyddesign
Johannes Smed
Dramaturg
Marion Vick
Teknikerelev
Amalie Fabricius
Instruktørassistent
Karoline Fløysvik
Sufflør
Frida Heegaard Hjeresen
Undervisningsmateriale
Materiale til brug i undervisningen.
Kontakt
Marion Vick
Teaterleder
51 20 16 02
marion@teaterapropos.dk
Køb af forestillingen
Alder: 13 +
Varighed: 60 min
For skoler:
Forestillingen egner sig for udskolingen, men er også velegnet for gymnasier og efterskoler.
Forestillingen har særligt relevans for fagene: Samfundsfag, dansk og drama
Der vil blive udviklet undervisningsmateriale til forestillingen
SPILLEAREAL EKSKL. PUBLIKUM Min. 9 x 9 x 3 (BxDxH)
PRIS EKSKL. MOMS
11.400,- ved max. 100 publ. pr. forestilling
9.400,- ved max. 80 publ. pr. forestilling
RABAT 10% rabat ved køb af to forestillinger samme dag/sted. 15% rabat ved køb af 5 forestillinger eller derover på samme sted.
Forestillingen er refusionsgodkendt.
VARIGHED 60 min.
Alder: 13 +
STRØM 380V (3x16A)
MØRKLÆGNING Ja (Biografmørkt)
Anmeldelser
Iben Christensen, teaterlærer
”Jeg så ’Min bror er min blåhval’ på Teaterhuset Filuren med mine elever og flere af dem var vilde med både musikken og den enkle scenografi, som havde mange funktioner.
Én beskrev, hvordan man i “aktivistscenen” så det hele for sig, selvom der ingenting var.
De snakkede om, at det først var lidt irriterende, at man ikke så blåhvalen. Men efterhånden gjorde det ikke noget. tværtimod var det en fordel, at man selv skulle tænke den, med udgangspunkt i historien, scenografien og musikken.
Èn nævnte, at det var ærgerligt, at optagelsen med moren var så dårlig. Men en anden mente, at hun netop syntes, at det understregede morens mekaniske tilstedeværelse i pigens verden.”
Kirsten Dahl, Teateravisen.dk
‘Min bror er en blåhval’ åbner mange døre. Forestillingen bringer sit ungdomspublikum i kontakt med et ungdomsliv, de med sikkerhed kender mange facetter af – både med hensyn til klima, kønsroller, seksualitet og samlivsformer.
Ditte Amalie Greve Bichel, Scenekanten.com
Scenografien er veludtænkt, da den lægger op til leg og bevægelse, hvilket Clara Ellegaard, i rollen som Olivia, får udnyttet til fulde. Det scenografiske rum skaber, i samarbejde med Jesper Jepssons lysdesign og Johannes Smeds lyddesign, nogle virkelig fine visuelle og lydlige momenter. Især ved scenen, hvor rummet omdannes til et undervandsunivers, bliver jeg opslugt…