150 unge stemmer inspirerer 

Klik på knappen “Læs Coronadagbøger” for at læse de indsendte dagbøger. 

Fra marts 2020 til marts 2021 har vi i Teater Apropos indsamlet unges dagbøger, for at blive klogere på, hvordan de oplevede den periode, der af medierne kaldes for den største verdenskrise siden 2. verdenskrig. Vi er nysgerrige på, hvordan pandemien former de unges tanker, drømme, frygt og glæder, bekymringer og håb – med andre ord; hvordan sætter coronapandemien spor i en hel ungdomsgeneration?

 

I dagbøgerne har vi fundet hverdagsdetaljer og de unges modige sprog. Dagligdagsrefleksioner bliver pludselig poesi med ærlighed om voldsomme følelser. Følelser som vi alle har oplevet under karantænen, og som de unge kan blive talerør og ventil for i en tid, hvor vores følelsesliv er et kaos, hverdagen bliver vendt på hovedet og relationer bliver brudt op.

 

Fra juni 2021 til foråret 2022 vil vi byde på 5 fantastiske kulturoplevelser med udgangspunkt i dagbøgerne.

 

Workshops: Musik, rum og krop

I tre workshops i juni og august vil Teater Apropos sammen med partnerkredsen begynde at undersøge dagbøgerne.

Vi vil efter hver workshop inviterer ind til en offentlig visning. Datoer og tidspunkter vil løbende blive opdateret her på siden.


Soundwalks i udvalgte byer i Syddjurs Kommune
Tag med os på vandring og få en helt særlig oplevelse i din egen by.

En dramatiker, en komponist, en sceneinstruktør og en skuespiller vil sammen med lokale unge fra Syddjurs Kommune udvælge dagbøger og sammensætte dem til en fortælling, der kan opleves i fire udvalgte byer i Syddjurs Kommune.

Vi præsenterer oplevelsen i slutningen af oktober og glæder os til at fortælle jer mere og åbne op for de konkrete datoer.


Teaterforestilling

Det er vigtigt for os at dagbøgerne ikke bare bliver en kort parentes, der handler om, hvordan det føltes at gå hjemme i nogle måneder af 2020 og 2021, men en undersøgelse af den langvarige effekt af coronakrisen hos de unge. Har de unge glemt hjemsendelserne et halvt år efter det hele er slut? Eller sætter nedlukningen spor i deres drømme og fremtidstanker for eftertiden?

Forestillingen spiller først på Syddjurs Egnsteater og Teaterhuset Filuren og efterfølgende på turné i hele landet. 

Bag projektet står Teater Apropos, og projektet gennemføres i Teaterhuset Filuren i Aarhus, Aarhus Kommune, Syddjurs Kommune, Syddjurs Bibliotek, Syddjurs Egnsteater og Kulturskole.

Har du spørgsmål, kan vi altid kontaktes på mail@teaterapropos.dk

Projektet skabes i samarbejde med

Projektet er støttet af

Om projektet

Workshops
I løbet af sommeren 2021 vil forskellige kunstnere dykke ned i dagbøgerne, de unges tanker og oplevelser……

Soundwalks
I samarbejde med unge vil vi i efteråret 2021 med baggrund i coronadagbøgerne skabe lokale soundwalks……

Teaterforestilling
I foråret 2022 vil vi præsentere en teaterforestilling skabt på baggrund af dagbøgerne, som skal på turné i hele landet….

Projektets partnere
Teater Apropos, Teaterhuset Filuren, Syddjurs Bibliotek, Kulturskolen Syddjurs, Syddjurs Egnsteater.

Projektet er skabt af ….

Kontakt

Marion Vick

Teaterleder
51 20 16 02
marion@teaterapropos.dk

Iben Christensen, teaterlærer

”Jeg så ’Min bror er min blåhval’ på Teaterhuset Filuren med mine elever og flere af dem var vilde med både musikken og den enkle scenografi, som havde mange funktioner.

Én beskrev, hvordan man i “aktivistscenen” så det hele for sig, selvom der ingenting var.

De snakkede om, at det først var lidt irriterende, at man ikke så blåhvalen. Men efterhånden gjorde det ikke noget. tværtimod var det en fordel, at man selv skulle tænke den, med udgangspunkt i historien, scenografien og musikken.

Èn nævnte, at det var ærgerligt, at optagelsen med moren var så dårlig. Men en anden mente, at hun netop syntes, at det understregede morens mekaniske tilstedeværelse i pigens verden.”

Kirsten Dahl, Teateravisen.dk

‘Min bror er en blåhval’ åbner mange døre. Forestillingen bringer sit ungdomspublikum i kontakt med et ungdomsliv, de med sikkerhed kender mange facetter af – både med hensyn til klima, kønsroller, seksualitet og samlivsformer. 

   

Ditte Amalie Greve Bichel, Scenekanten.com

Scenografien er veludtænkt, da den lægger op til leg og bevægelse, hvilket Clara Ellegaard, i rollen som Olivia, får udnyttet til fulde. Det scenografiske rum skaber, i samarbejde med Jesper Jepssons lysdesign og Johannes Smeds lyddesign, nogle virkelig fine visuelle og lydlige momenter. Især ved scenen, hvor rummet omdannes til et undervandsunivers, bliver jeg opslugt…